TAYAKADIN KÖYÜ İMAR PLANI HAKKINDA BAZI BİLGİLER:
DİKKAT!!! TAYAKADIN KÖYÜ İMAR PLANININ SON DURUMUNU BU YAZININ SONUNDA GÖREBİLİRSİNİZ.
1)Tayakadın Köyü (Mahallesi) 1/5000 Ölçekli ilk Nazım İmar Planı 16.08.2012 tarihinde İBB' ce onaylanmış ve askıya çıkmıştır.
2)Bu plana yasal süresi içinde birçok itiraz olmuştur.
3)Yapılan itirazlar, İstanbul Büyükşehir Belediye Meclisinin 12.06.2013 gün ve 1197 sayılı Kararı ile uygun görülmemiştir.
4)İstanbul Büyükşehir Belediyesinin itirazın RED'dine dair yazısının tebliğ tarihinden itibaren 30 gün içinde idare mahkemesine dava açılması gerekir. İtirazlar üzerine dava açılmamış ve plan kesinleşmiştir.
5) 08.09.2012 tarihli ve 28405 sayılı Resmi Gazetede "İstanbul İlinde Bulunan Bazı Alanlarda Gerçekleştirilecek Proje Uygulamaları Kapsamında Çevre ve Şehircilik Bakanlığının Yetkilendirilmesine İlişkin 13.08.2012 tarihli ve 2012/3573 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı" yayımlanmıştır. Bu karara göre, Tayakadın Köyü, yeni yapılacak 3. Havalimanı proje çalışma alanı kapsamında yer almakta idi. 3.Havalimanı Proje Alanının daraltılması sonucu Tayakadın Köyü 3. Havalimanı istimlak sahası dışında kalmıştır. 02.01.2014 tarihli ve 2014/5768 sayılı Bakanlar Kurulu Kararnamesi eki olan 3.Havaalanı Kamulaştırma Haritası 17.01.2014 tarihli Resmi Gazetede yayınlanmıştır.
6)3.Havaalanı istimlak sahası dışında kalan Tayakadın Köyü arazisiyle ilgili olarak bu defa Çevre ve Şehircilik Bakanlığınca 6306 sayılı Kanuna göre "Rezerv Yapı Alanı" ilan edilmek üzere çalışma başlatılmış ve 3.Havalimanı İstimlak sınırı dışında kalan Tayakadın Köyü arazisi Rezerv Yapı alanı kapsamına alınmıştır.
30 NİSAN 2014 tarihli Resmi Gazetede yayımlanan 2014/6028 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla ve 13.08.2012 tarihli 2012/3573 sayılı Bakanlar Kurulu Kararlarıyla söz karar revize edilmiştir. Revize edilen İSTANBUL İLİ AVRUPA YAKASI PROJE ALANI' na ilişkin koordinatlı harita 2014/6028 sayılı B.K.Kararı ekinde yer almaktadır. Proje alanı, Yeniköy-Karaburun sahilinden başlayıp, Sazlıdere Barajını içine alıp, Küçükçekmece gölüne bağlanmaktadır. 3. Hava Limanı istimlak sahasının bitiminden itibaren iki denizi birbirine bağlan bu proje alanının Kanal İstanbul Projesi uygulaması alanı belirlenmiştir.
Bakanlar Kurulu Kararı metni aşağıdadır:
24/2/2014 TARİHLİ VE 2014/6028 SAYILI
MADDE 1 – İstanbul’da bulunan ve 13/8/2012 tarihli ve 2012/3573 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı uyarınca, olası afet riskini bertaraf etmek için ruhsatsız, iskânsız ve afet riski altındaki yapıların tasfiye edilerek yeni yerleşim alanı olarak kullanılması amacıyla, 644 sayılı Çevre ve Şehircilik Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 2 nci maddesinin birinci fıkrasının (ç) bendi kapsamında Çevre ve Şehircilik Bakanlığının yetkilendirildiği alanın sınırları, ekli kroki ile listede gösterildiği şekilde yeniden belirlenmiştir.
MADDE 2 – Bu Karar yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 3 – Bu Karar hükümlerini Çevre ve Şehircilik Bakanı yürütür.
Bakanlar Kurulu Kararının Yayımlandığı Resmî Gazete'nin
|
Tarihi
|
Sayısı
|
8/9/2012
|
28405
|
NOT:Yukarıda yer verilen açıklamalar Yeniköy Köyü hakkında da geçerlidir.
7) İstanbul Büyükşehir Belediyesi Meclisi kararıyla 1/5000 ölçekli imar planının tadilatı yapılarak (18.06.2014-18.07.2014 tarihlerinde askı ilanı yapılan bu plan tadilatı) 3. Köprü bağlantı yollarının yeni güzergahı planlara işlenmiştir. Daha önce kabul edilen 1/5000'lik planda başkaca önemli değişiklik yapılmamıştır. Plan değişikliği incelendiğinde Tayakadın Köyü piknik alanının olduğu yerde büyük bir kavşak oluşturulmaktadır.
8) 6306 sayılı Kanun ve bu kanuna dayanılarak çıkarılan yönetmelik hükümlerine göre Rezerv Yapı Alanı ilan edilen yerlerde imar planı yapma yetkisi Çevre ve Şehircilik Bakanlığına geçmektedir. Bu bölgede bundan sonra Çevre ve Şehircilik Bakanlığınca hazırlanacak ve ilan edilecek imar planları geçerli olacaktır. Çevre ve Şehircilik Bakanlığınca hazırlanacak imar planlarında, daha önce İstanbul Büyükşehir Belediyesince hazırlanıp ilan edilen 1/5000 ölçekli imar planı ile getirilen kıstasların dikkate alınacağını tahmin etmekteyiz.
9) Tayakadın köyü Göktürk'den sonra 3. Havalimanına en yakın yerleşim birimidir. Köy arazisi 3. Havalimanı istimlak sahasının dışında kaldığına göre bu bölgenin 1/1000 ölçekli imar planı mutlaka yapılmak zorundadır.
10) Burada bir konuya da açıklık getirmekte fayda var: İmar Kanunu'nun ilgili maddelerinde ve Düzenleme Ortaklık Payının hesaplanmasına ilişkin maddede değişiklik yapılarak, kanun maddesine "Su Yolu" ibaresi eklenmiştir. Bunun anlamı, Kanal İstanbul'un geçeceği alanın önce Düzenleme Ortaklık Payından (DOP % 40 Kesinti) yetmez ise istimlak yapılarak karşılanacağıdır. Diğer bir anlatımla, Kanal İstanbul arazisi için Devlet istimlak bedeli ödemek istememekte, o bölgedeki arazilerden kesinti yapmak suretiyle arazi yaratmak yolunu seçmiştir ( Hamur Kaidesi). O bölgede arazisi olanların arazilerinin imar planı yapılırken istimlak edilmesi söz konusu olmayacaktır. Araziniz nerede olursa olsun istimlaki söz konusu olmayacak ancak Kanal İstanbul için belli bir oranında kesinti yapılacaktır. Bu konu teknik ve hukuki bilgi gerektirdiğinden, konuyu bu konuda bilgisi olan kişilere sormayı tavsiye ederim. Bilgi sahibi olmadan 'Eyvah! Benim arazim tam da kanalın geçtiği yerde kalıyor, kesin istimlak edilecek' deyip korkuya kapılmak yanlıştır.
Daha sonra %40 oranındaki kesintinin (Düzenleme Ortaklık Payının) de kanalın kaplayacağı alan için yeterli olmayacağı anlaşılınca tekrar kanun değişikliği yapılarak Düzenleme Ortaklık Payı oranı % 45'e çıkarılmıştır.(*)
(*) 14/4/2016 tarihli ve 6704 sayılı
Kanunun 9 uncu maddesiyle, bu fıkrada yer alan “yol” ibaresinden sonra gelmek
üzere “otoyol hariç erişme kontrolünün uygulandığı yol, su yolu,” ibaresi
eklenmiştir.
Çevre ve Şehircilik Bakanlığınca hazırlanıp onaylanan, ilan edilip kesinleşen ve yayınlanan 1/100.000 Ölçekli "İstanbul İli Avrupa Yakası Rezerv Yapı Alanı Çevre Düzeni Planına" göre Tayakadın Köyü arazisi Kısmen Teknoloji Geliştirme Bölgesi(TGB), kısmen Turizm Alanı(T), Kısmen Kentsel Gelişim Alanında kalmaktadır.
2 TEMMUZ 2020 TARİHİ İTİBARIYLA DURUM;
Tayakadın Köyü 1/5000 nazım imar planı ve 1/1000 ölçekli uygulama imar planı 2 Temmuz 2020 günü Çevre ve Şehircilik Bakanlığı İstanbul İl Müdürlüğünde ASKIYA ÇIKARILMIŞTIR 1 Ağustos 2020 günü askı süresi dolacaktır. bu süre içinde planlara internet üzerinden veya doğrudan verilecek dilekçe ile İstanbul Çevre ve şehircilik İl Müdürlüğüne itirazda bulunulabilir.
Planlar İncelendiğinde aşağıdaki tespitler yapılabilir.
1)Tayakadın Köyü mülki sınırları içinde üç bölge oluşturulmuştur.
-KONUT ALANLARI (K),
-TEKNOLOJİ GELİŞTİRME BÖLGESİ (TGB),
-ÖZEL FUAR ALANI
Konut alanı da kendi içinde 2 ye ayrılmaktadır.
KAKS(EMSAL) DEĞERİ 0.50 OLAN KONUT ALANLARI
KAKS(EMSAL) DEĞERİ 1.00 OLAN KONUT-TİCARET AKANLARI.
KAKS'ın ne olduğunu açıklamadan önce DOP'un ne anlama geldiğini açıklamak lazım;
DOP'un açılımı "Düzenleme Ortaklık Payı" dır. Bir yerden imar geçerse daha önce o bölgede olmayan ortak kullanım alanlarının oluşturulması lazım .
Düzenleme ortaklık payı (DOP): Düzenleme alanındaki ve bölgedeki yaşayanların
kentsel faaliyetlerini sürdürebilmeleri için gerekli olan umumi hizmet ve kamu
hizmet alanlarını elde etmek ve/veya düzenleme dolayısıyla meydana gelen değer
artışları karşılığında; düzenlemeye tâbi tutulan arazi ve arsaların,
düzenlemeden önceki yüzölçümlerinden, imar planındaki kullanım kararlarına göre
yüzde kırk beşe (% 45) kadar düşülebilen miktardır. Okul, cami, yol, park, otopark, su yolu (Kanal İstanbul'un geçeceği yerin alanı), hastane, karakol gibi yerler için lazım olan alanlar. Bu alanlar için o bölgedeki parsellerin yüzde kırkbeşine kadar kesinti yapılabilir. Bu kesintinin ne kadar olacağı imar planı yapıldıktan sonra belli olur. kesinti yüzde otuzbeş de olur yüzde kırk beş de olur . Bu oran belli olduktan sonra bu kesinti aynı oranda herkesten yani her taşınmazdan yapılır.
Örneğin: 0.50 KAKS değeri olan bölgede 920 metrekare büyüklüğünde bir taşınmazının (tarlanız ) varsa bunun % 45 i (DOP) düzenleme ortaklık payı olarak alınacak size geriye kalan 500 metrekarelik arsa verilecektir. Bu arsa, sizin arsanızın bulunduğu yere mümkün mertebe en yakın yerden verilmek durumundadır. Şimdiki yerinizin size verilmesi mümkün olmayacaktır. Bu konudaki detayları İmar Kanununun 18. Maddesinden ve bu konudaki yönetmelikten öğrenebilirsiniz. Google' a yazdığınızda bu yönetmeliği bulabilirsiniz. ARAZİ VE ARSA DÜZENLEMELERİ HAKKINDA YÖNETMELİK
Örneğimizde DOP %45 olarak alınmıştır bu oran düştükçe size kalan arsanın alanı artar.
KAKS 0;50 ise 500 metrekare arsanıza 250 metrekare inşaat yapabilirsiniz. KAKS 1.00 ise arsanıza 500 metrekare inşaat yapabilirsiniz.
KAKS: Kat Alanı Katsayısı demektir.
TEKNOLOJİ GELİŞTİRME VE ÖZEL FUAR ALANLARI :Bu alanlarda en küçük parsel 10.000 metrekare olacaktır. Mevcut mülkiyet durumu dikkate alındığında, yeniden oluşturulacak parseller içinde belki 50-60 kişinin hissesi olacaktır. Bu parseller teknoloji geliştirme firmalarının kullanımı için tasarlanmıştır. KAKS 0.75
ÖZEL FUAR ALANLARI da aynı durumda. 10.000 metrekareden küçük parsel oluşturulamaz. Özel Fuar Alanları Fuar düzenleyen yerli ve yabancı firmaların kullanımı için tasarlanmıştır. Bu alanların şahıslar tarafından kullanımı söz konusu olamayacağından bu alanlara inşaat yapma mali gücü olan şirketlere satılmak durumundadır.
KAKS:=.75
07.02.2021 TARİHİ İTİBARIYLA DURUM.
Değişen bir şey yok. İmar planına yapılan itirazlara idare henüz cevap vermedi. Ancak Tayakadın Köyündeki tüm tapu kayıtlarına "Bu taşınmaz 18.madde kapsamında düzenlemeye tabi olacaktır" şerhi konmuştur. Bunun ne anlama geldiğini yukarıda uzun uzun anlattık.
20.07. 2024 TARİHİ İTİBARIYLA TAYAKADIN KÖYÜ İMAR PLANININ DURUMU
Tayakadın Köyü İmar planıyla ilgili olarak yukarıda yer vergimiz bilgilerin 20.07.2024 tarihi itibarıyla hukuki değeri kalmamıştır.
Bir kaç kez yapılıp bozulan imar planları en son olarak İdare Mahkemesi kararıyla iptal edilmiştir. Bu durumda, yeni bir imar planının yapılmasını veya mahkeme kararının kesinleşmesini beklemek durumundayız. Kanal İstanbul projesinin ihalesinin yapılması ve inşaata başlanması ufukta görülmemektedir. Bu durumda, hiç olmazsa 2012 yılında köy yerleşik alanı esas alınarak İstanbul Büyük Şehir Belediyesince yapılan ilk imar planının yeniden uygulamaya konulması veya daha dar kapsamlı (etap halinde, eski köy yerleşik alanı bazlı) yeni bir planın acele yapılası gereklidir. Ancak, bu konuda bölge halkında bir istek gözlenmemektedir.
Bu durumda, daha uzun yıllar vidanjör sesi duymak zorunda kalacağız. İstanbul Hava Limanına bitişik olan Tayakadın Mahallesinde Kanalizasyon olmadığından, pek çok yerde sokağa akan kanalizasyonlar hastalıklara davetiye çıkarmaktadır. İBB'nin gayretleriyle şimdilik foseptikler boşaltılıyorsa da bu durum nereye kadar sürdürülebilir.
İBB'nin girişimleriyle, Tayakadın Mahallesinde imar planı yapma yetkisi büyükşehir belediyesine verilirse belki çözüm bulunabilir. Bu konuda Arnavutköy Belediyesiyle İstanbul Büyükşehir Belediyesinin iş birliği yapması şarttır. Tabii halktan bir istek gelmedikçe Tayakadın Mahallesi imar planına kavuşacağını zannetmiyoruz.
Tayakadın Köyünde şu veya bu şekilde yapılaşma devam etmektedir. Bu konuda vatandaşı suçlamak ve cezalandırmak ne kadar hakkaniyete uygundur. İstanbul'un ve Türkiye'nin en büyük hava limanının dibinde imarsız, kanalizasyonsuz bir mahalle yeni yüzyıla giren Türkiye'ye yakışıyor mu?
15.12.2024 Tarihi itibarıyla Tayakadın Mahallesi İmar Durumu
Değişen bir şey yok. İptal edilen ana planın Baklalı ve Dursunköy Mahalleri bölümünde inşaatı süren TOKİ konutlarının olduğu yerlere isabet eden bölümümün imar planları yeniden yapılarak ilan edildi. Bu planlar ana planın bir bölümü. Planlarda Kanal İstanbul aynen korunmuş. Arnavutköy Belediyesinin internet sitesinde eski imar planları tekrar yayınlanmaya başlamış. İdari davada yeni bir gelişme mi oldu anlamadım. Bu konuda bilgi edinemedim. Bu konuda Arnavutköy Belediyesinden bilgi alınabilir. 15.12.2024
20.05.2025 İTİBARIYLA TAYAKADIN İMAR DURUMU :
Resmi Açıklamalar :
“Askı Sürecinin Sonlandırılmasına Dair İlan"
"Bakanlığımızın 06.02.2025 tarihli ve 11699073 sayılı yazısı ile; Toplu Konut İdaresi Başkanlığı tarafından hazırlanan İstanbul İli, Arnavutköy İlçesi, Sazlıbosna ve Hacımaşlı Mahalleleri, Yenişehir Rezerv Yapı Alanının Bir Kısmına İlişkin 1/100.000 Ölçekli Çevre Düzeni Planı’nın 6306 sayılı Afet Riskli Altındaki Alanların Dönüştürülmesi Hakkında Kanunun 6. Maddesi ve 3194 sayılı İmar Kanunu hükümleri uyarınca re’sen onaylandığı bildirilmiş olup, söz konusu plan, 6306 sayılı Kanun kapsamında 10.02.2025 tarihinden itibaren 15 gün süre ile Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği İl Müdürlüğü (Barbaros Mahallesi, Begonya Sk. No: 9A, 34746 Ataşehir/İstanbul) ilan panosu ve internet sitesi (istanbul.csb.gov.tr) ile e-plan otomasyon sisteminde (https://e-plan.gov.tr/) askıya çıkarılmıştı.
Ancak Bakanlığımızın 14.02.2025 tarihli ve 11771978 sayılı yazısı ile, "İstanbul İli Avrupa Yakası Rezerv Yapı Alanına 1/100.000 ölçekli Çevre Düzeni Planı Değişikliği"nin iptali talebiyle İstanbul 5. İdare Mahkemesi’nin 2020/1000 esasına kayden Bakanlığımız aleyhine açılan davada verilen 23/12/2024 tarih ve E.2020/1000-K.2024/2571 sayılı "Dava konusu işlemin iptali" kararının, İstanbul Bölge İdare Mahkemesi 6. İdari Dava Dairesi’nin 04/02/2025 tarih ve E.2024/2747 K.2025/217 sayılı kararı ile kaldırıldığı bu nedenle, iptal kararının uygulanma zorunluluğu ortadan kalkmış olduğundan, 10.02.2025 tarihinden itibaren askıya çıkarılan 1/100.000 ölçekli Çevre Düzeni Planına dair ilan-askı sürecinin tutanak marifetiyle kesilmesi istenilmiş olup, Bakanlığımızın 14.02.2025 tarihli ve 11771978 sayılı yazısı ile iletilen talimatı doğrultusunda 1/100.000 ölçekli Çevre Düzeni Planına ait askı işlemi sonlandırılmıştır.” 22.02.2025
Askı Tutanağı, Plan ve Raporları indirmek için tıklayınız.
AÇIKLAMA ve BİLGİ NOTU : YUKARIDAKİ AÇIKLAMALARDAN DA ANLAŞILACAĞI ÜZERE;
1) İstanbul 5. İdare Mahkemesinin kararıyla iptal edilen "İstanbul İli Avrupa Yakası Rezerv Yapı Alanına 1/100.000 ölçekli Çevre Düzeni Planı Değişikliği" nin, İstanbul Bölge İdare Mahkemesi 6. İdari Dava Dairesi’nin 04/02/2025 tarih ve E.2024/2747 K.2025/217 sayılı kararı ile kaldırılması üzerine tekrar başa dönülmüş, Çevre Şehircilik ve İklim Değişikliği İstanbul İl Müdürlüğünce yapılıp Bakanlıkça onaylanan ilk plan tekrar geçerlik kazanmıştır.
2) Bundan sonra, İstanbul 6. İdari Dava Dairesi'nin Kararının kararının bozulması için DANIŞTAY nezdinde temyiz edilecektir. Son kararı DANIŞTAY verecektir. DANIŞTAY, İstanbul 6. İdare Mahkemesinin kararını ONARSA plan kesinleşecektir. ONAMAZSA Bakanlık yeni bir plan yapıp yoluna devam edecektir. Bu süreç içinde neler olur bilinmez. Bakanlıkça yapılan planlar 20.05.2025 tarihi itibarıyla hukuken geçerlidir.
Yapılan planların uygulaması da çok önemlidir. Zira, kağıt üzerinde kalan planlar bir anlam ifade etmez, önemli olan İmar Kanunu'nun 18. Maddesine göre planların uygulamaya konmasıdır. Bu konuda daha önce alınan kararlar gözden geçirilip yeniden uygulama yapılacak mı yapılmayacak mı? Bunu biz de bilmiyoruz. Tahminimiz, yeni bir 18. madde uygulaması yapılıp ilan edileceğidir. Bu ne zaman olur onu da bilmiyoruz. Bekleyip göreceğiz.
Bu konuda net bilgi sahibi olanlar bize bildirirse memnun oluruz.
SORU VE CEVAPLAR "YORUM" BÖLÜMÜNDE YER ALMAKTADIR
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder